SocialViews blogg

Rykande färska resultat från SocialViews år 2016!

25 januari, 2017


– 143 266 539 visningar
av våra annonser. Det är lika mycket som om våra annonser hade visats för hela befolkningen i Sverige, Storbritannien OCH Frankrike.

– 6 615 584 videovisningar (minst 3 sek). Det är lika mycket som 33 veckors konstant videotittande.

– 547 919 inläggsreaktioner (likes, kommentarer, delningar).

– 13 096,2 arbetstimmar på sociala medier. Det sägs att det krävs 10 000 timmar för att bli proffs…

Att kunna mäta sin marknadsföring och se resultat. Att kunna se verklig statistik på hur många som faktiskt sett mitt budskap, hur många som reagerade på det eller vad olika målgrupper säger om mitt varumärke. Det är vad vi står för.

2016 var ett maxat år minst sagt. Team SocialView växte från 5 till 13 medarbetare, vi flyttade till de finaste kontoret i stan, startade nya spännande samarbeten med fantastiska kunder – samtidigt som Instagram, Facebook och Snapchat blev sociala mediers giganter. Det är inte bara en ”fluga” längre. Sociala medier är inte en tillfällig trendgrej. Facebook beskriver upprepande att de åstadkommit ca 3 % av sin totala plan, Instagram hade i slutet av 2016 600 000 miljoner användare, och Snapchat fortsätter sitt hemlighetsmakeri samtidigt som utvecklingen av fler geofilter, lenses, gruppchattar, spectacles och nya sökfunktioner visar att plattformen äter marknaden till både frukost, lunch och middag.

Det är bara en fråga som behöver ställas för att förstå var man ska marknadsföra sig 2017.
”Var är folks uppmärksamhet?”. Svaret är glasklart.

Varför sociala medier?

13 september, 2016

Sociala medier har öppnat upp för en ny sorts marknadsföring som aldrig tidigare varit möjlig. Från att satsa allt på en enskild kampanj i tv eller dagstidning utan att veta vem eller när någon ser din annons, så sker kommunikationen mellan företag och kunder nu genom en ständig digital dialog. Så det gäller att vara med på tåget!

Fördelarna med sociala medier är många. För att göra det enkelt listar vi 4 av dem:

  • Tack vare sociala mediers digitala karaktär kan företag nå en specifik målgrupp med sina budskap. Genom den otroliga mängd användardata som Facebook samlat in under sin livstid, kan avancerad targeting göras utifrån en målgrupps intressen, beteenden, ålder, kön, platser och så vidare, på en helt annan nivå än tidigare. Nå en betydelsefull målgrupp som liknar dina nuvarande kunder, som tidigare har besökt din hemsida eller som har ett intresse som är i linje med din verksamhet. Möjligheterna är oändliga!
  • Äntligen kan man erhålla mätbara resultat i realtid på sin marknadsföring! Att annonsera på Facebook innebär att du kan få information svart på vitt om huruvida din annons fungerar eller inte. Detta gör att du ständigt kan optimera, förbättra och utveckla din annonsering. Om dina annonser ger ett sämre resultat har du möjlighet att justera eller pausa dem. Om en viss annons ger riktigt bra resultat kan du öka dess budget för att nå fler användare. Genom att använda information såsom hur många som sett din annons, hur många som har klickat sig vidare, hur många som gillat, delat eller kommenterat, kan du lära känna din målgrupp på djupet. Att lära känna sin målgrupp på det sätt som sociala medier erbjuder, innebär att man kan börja leverera den kommunikation som målgruppen faktiskt önskar på ett sätt som fungerar.
  • På sociala medier pågår konversationer mellan miljontals människor dagligen. Detta öppnar upp för företag att lära känna och komma nära sina kunder, genom att aktivt lyssna på deras digitala konversationer. Den digitala karaktären på sociala medier gör att information inte längre är osynligt. Vad kunderna tycker om ert företag, era produkter och tjänster är nu öppet för hela världen att läsa. Detta ger förstås en otrolig möjlighet för att utvecklas och förbättras när konversationerna hanteras på rätt sätt. Detta gör också att företag kan hitta de guldkorn som sprider positiv word of mouth om dem för att sedan låta dem representera företaget som ambassadörer.
  • Glöm mailkontakt och kundtjänst över telefon. Facebook har blivit det nya sättet att hantera kunders frågor, önskemål och kommentarer. Genom Facebook har varumärket en chans att få en egen röst och en egen personlighet, som genom en direkt tvåvägskommunikation med kunderna kan ge en personlig kundtjänst anpassad efter varje person och situation. Detta gör att relationer kan byggas mellan företag och kunder på ett helt nytt sätt. På ett mer nära, personligt och långsiktigt sådant.

/Team SocialView

SocialView 2.0

15 augusti, 2016

August is the month to go all in 
– Gary Vaynerchuk

Augusti. Efter en sommar blandat med både spännande produktioner och lite ledighet, gick SocialView’s stormöte med alla 11 medarbetare av stapeln förra veckan. Fokus för dagen?  SocialView 2.0.

Att växa och bli större innebär enorma fördelar. Vi formar vårt team, blir bättre och starkare på det vi gör och kan tillsammans ta vårt företag till nya höjder. Att växa och bli större innebär också att processer, rutiner och samarbeten måste utvecklas på en helt annan nivå än tidigare. Nu är vi 11 individer som tillsammans ska slå samman sin expertis inom sociala medier och skapa oslagbara lösningar för våra kunder. Det kräver hårt arbete och tonvis med passion!

Hösten 2016 kommer bli både spännande och utmanande. Vi är redo! Är ni? 😉
Följ med oss på vår resa: facebook   instagram   snapchat 

Social Media Summer

1 augusti, 2016

Nu under sommarmånaderna går många spännande produktioner av stapeln! Mest aktuellt just nu är produktionerna för Glasriket, Kalmar Slott och Öland. Fantastiska miljöer där vårt mediateam rycker ut och filmar, fotar och fångar känslan av dessa platser för att det sedan ska bli content och annonser till deras sociala medier.

För Glasriket vill vi visa det rike i de småländska skogarna som är mycket mer än glas. En upplevelse och en turistdestination där vackra miljöer möter kreativitet, fantasi och naturnära aktiviteter. För Kalmar Slott är det Barnens slott som står i fokus, där kungar och drottningar, mystiska slottsgångar och spänning blir en lekfull filmatisering för att lyfta slottet ur barnens ögon! För Öland tappar vi alltid andan när vi är där och filmar. Det är ju så vackert.. Just nu är den populära Skördefesten next up! 🙂

Missa inte lanseringen av våra produktioner! Följ även vår snapchat för att se vårt mediateam ute på fält och våra produktioner behind the scenes 🙂

 

SocialView – Sveriges mest lovande unga företagare!

8 juli, 2016

Vilken grej! Nyligen presenterade organisationen Företagarna topp 100 av Sveriges mest lovande unga företagare. På listan hamnade vår VD, Marcus Smith och Andreas Bengtsson – social media strateg för SocialView i Kalmar!

Kort om SocialView
För 3 år sedan bestämde vi oss att vi skulle förändra marknadsföringsbranschen. Svenska folket är trötta på traditionell reklam och nu sker allt på kundernas villkor! Sociala Medier är på allas läppar och för att lyckas som företag handlar det om att ta en position, engagera och förstå sin målgrupp 🙂

Tillsammans med några av våra kunder såsom Lindahls Mejeriprodukter, Bravo och O’Learys skapar vi hållbara, långsiktiga och äkta relationer med konsumenterna!

Resan har bara börjat…
Vårt brinnande intresse för våra kunder har gjort att vi just nu växer till en av Sveriges ledande social media byråer. På mindre än 1 år har vi blivit 11 medarbetare och i höst öppnar vi kontor i Stockholm. Vår resa har bara börjat och tillsammans med vårt passionerade gäng av sociala media experter ska vi bli Nordens ledande partner 🙂

Tack Företagarna och ni som utsett oss till Sveriges mest lovande unga företagare, vi lovar att inte göra er besvikna!

Följ med på vår resa mot toppen: FacebookInstagram Snapchat Linkedin

Se hela listan här: http://www.foretagarna.se/foretagaren/guider/103-unga-ideer/

Nu förändrar vi marknadsföringsbranschen!

4 juli, 2016

Det handlar inte längre om reklam. Det är inte massbudskap, ta 3 betala för 2 eller en halvsida i dagstidningen som är den mest effektiva lösningen. Det handlar om något annat nu. Något som frångår att lägga resurser på något som ger otydliga och omätbara resultat. Sociala medier innebär egentligen det som vi alltid har gjort; att kommunicera. Men det är kommunikationens interaktivitet, snabbhet, spårbarhet och närhet som gör att marknadsföring nu utvecklas till något annat. Något som vi på SocialView arbetar med dagligen.

Sociala medier erbjuder helt nya möjligheter för företag inom marknadsföring och kommunikation. Tänk att du nu med precision kan rikta ett specifikt budskap till din specifika målgrupp utformad efter intressen, beteenden, tendenser, köphistorik eller utefter likheter med dina befintliga kunder. Tänk att du nu kan mäta tillbaka, jämföra, analysera och ständigt optimera din marknadsföring för att nå dina målsättningar och få ut det mesta av din investering.

Men konkurrensen är också stenhård. Företag med sina varumärken, produkter och tjänster träder in i sociala medier och det blir allt svårare att nå ut i bruset. För att lyckas handlar det om att vara träffsäker, att våga sticka ut och vara något unikt, att bygga långsiktiga relationer med sina kunder och förstå att marknadsföring inte handlar om temporära kampanjer byggt på statisk envägskommunikation. Det handlar om tonalitet, den röda tråden och att på riktigt engagera sin målgrupp med innehåll som betyder någonting och som har ett värde.

SocialView ÄLSKAR sociala medier. Är du vår nästa kund?

 

Glasriket – kingdom of crystal and social media!

28 juni, 2016

I de småländska skogarna mellan Kalmar och Växjö ligger det sagolika och spännande Glasriket. Här har det tillverkats munblåst glas och glaskonst sedan 1742, men riket erbjuder så mycket mer än bara vackert glas. Vi har nu fått i uppdrag att illustrera den upplevelserika plats som riket omfattar, och genom filmproduktion och avancerad annonseringsteknik ska vi se till att lyfta det mångsidiga och aktiva Glasriket i sociala medier.

Next up: filminspelning!

Missa inte denna spännande filmproduktion eller våra andra coola uppdrag! Följ oss på vår facebook, instagram, snapchat och linkedin 🙂

 

/Team SocialView 

Snart lanseras vårt nya sociala medie-verktyg!

20 juni, 2016

Framtiden är vår!

SocialView är ständigt under utveckling och en mycket spännande nyhet är på gång. Tillsammans med Beanloop håller vi just nu på att bygga SocialView Manager, ett nytt och komplett verktyg för sociala medier! Genom verktyget kommer vi att underlätta  hanteringen av annonsering, statistik, analys och rapportering i sociala medier, både för våra kunder och för våra experter.

Med verktyget tar vi ännu ett steg mot att bli nordens ledande sociala medie partner, då vi utökar vårt erbjudande till både en tjänst och en produkt. Vi kan knappt vänta!

Häng med oss i utvecklingen och missa inte lanseringen av SocialView Manager. Följ oss på vår facebook, instagram, snapchat och linkedin! 🙂

/Team SocialView 

Som nyexaminerad civilekonom, rakt in i sociala medier!

13 juni, 2016

SocialView växer så det knakar! Teamet av unga och sprudlande experter inom sociala medier har nu växt sig till hela 12 medarbetare, och kontorsplatserna högst upp på Varvsholmen börjar fyllas.

En nyexaminerad civilekonom med inriktning marknadsföring har nyligen trätt in i teamet, för att applicera sina purfärska kunskaper och för att bli en ny social medie-expert. Välkommen till familjen säger vi till göteborgaren Alexander Johansson! 🙂 Efter en 3 timmar lång intervju förstod vi att den här killen är något extra, det ska därför bli oerhört roligt att få arbeta och utvecklas tillsammans med dig, Alexander!

 

/Team SocialView 

Vår nya creative producer Sophie!

8 juni, 2016

Vi kan med glädje meddela att en ny härlig och vass tjej har tillkommit i Team SocialView –  vår nya creative producer Sophie Ottosson! 🙂

Efter en grym pitch om hur Öland kan lyckas förmedla rätt känsla i sociala medier kommer Sophie nu vara med att skapa nya spännande koncept för våra fantastiska kunder. Med hennes imponerande bakgrund, då hon studerat Digital Bildproduktion, jobbat som art director, grafisk formgivare och även frilansat som kreatör, ser vi mycket fram emot att få utvecklas och växa tillsammans med Sophie!

Följ Sophies och det övriga teamets resa mot att bli nordens ledande social media partner, på vår Facebook, Instagram, Snapchat och Linkedin! 🙂

 

/Team SocialView

BRAVO goes social!

25 maj, 2016

Hur etablerar man en folkkär juice i sociala medier?

SocialViews kreativa sociala medie-experter har nu slagit sina hjärnor ihop för att svara på den frågan. Vi har nämligen blivit BRAVO’s nya social media partner! Allt började med ett uppdrag från Skånemejerier: att lyfta deras nya produkt, Bravo Boost, i sociala medier. Med fokus på fartfylldhet, sommar och värme tog vi oss an uppdraget, som nu har lett till att vi fått det ärofyllda förtroendet att hantera hela BRAVO’s sociala marknadsföring. Så nu ska BRAVO go social på riktigt!

Med sitt breda sortiment, där allt från den klassiska frukostjuicen till den ungdomliga och energigivande Bravo Boost, ser vi mycket fram emot att få lyfta den mångsidiga drycken på alla möjliga kluriga och kreativa sätt! 🙂

Watch out social media, här kommer BRAVO!

/Team SocialView

 

 

 

 

 

 

 

Audio Video – mer tid till annat!

18 maj, 2016

Det är med stolthet vi kan meddela att vi nu inlett ett samarbete med Electra Gruppen AB, närmare bestämt för att ta Audio Video till nya höjder inom sociala medier!

I lördags lanserades Audio Videos efterlängtade webbutik, och i och med nyheten ska även varumärkets sociala marknadsföring utökas! SocialView kommer att hjälpa kedjan med att etablera varumärket på sociala medier, samt driva trafik till den nya e-handeln. Vi hoppas och tror att samarbetet kan leda till en riktig succé! 🙂

Se vårt första sociala medie-material till Audio Video, där vi vill visa att med deras hemleverans- och installationsservice får du mer över till annat!

ps. Glöm inte att följa oss på vår Facebook, Instagram, Linkedin och Snapchat! 🙂

/Team SocialView