Att nå olika generationer via sociala medier – hur ska man tänka?

Scrolla

Att nå olika generationer via sociala medier – hur ska man tänka?

Något vi aldrig sticker under stolen med är det faktum att generation till generation har olika beteenden i sociala medier. Föreställ dig att du sitter på en buss. Du tittar ut mot människor omkring dig. I ena hörnet ser du en 14-åring scrolla igenom sitt Instagramflöde i en hastighet som heter duga. På bara ett par sekunder har mängder av bilder och filmer svischat förbi och endast några få budskap har lyckats tränga igenom bruset. Till vänster om dig sitter en äldre dam som långsamt och ihärdigt scrollar igenom sitt Facebookflöde. Hon stannar noga upp och ser hela videoklipp och läser varenda ord som dyker upp i flödet.

Kanske är det inte så märkligt att olika generationers digitala beteende skiljer sig så mycket. De har trots allt vuxit upp under helt olika omständigheter och tider. Vilket också har lett till att deras digitala närvaro har utvecklats på olika sätt.

I en artikel av Social Media Today skriver de om en studie gjord av Citipost Mail kring generationers olika sätt att se på sociala medier. I denna text sammanfattar vi studien på ett så pedagogiskt sätt som möjligt genom bild och text.
Och vi börjar givetvis med de yngsta!


Generation Z (födda 1996-2010)
Generation Z eller “den digitala generationen” som den också kallas, är födda in i det digitala samhället och har i princip vuxit upp med smartphones, laptops och surfplattor.

För att marknadsföra sig mot Generation Z är det inte en underdrift att du får kämpa lite extra för att få deras uppmärksamhet. Deras digitala uppväxt har gjort dem immuna mot informationsbrus. Det är därför viktigt att hålla sig kort, relevant och autentiskt för att göra störst inverkan. Ju mer intryck per sekund, desto bättre! Ditt budskap och innehåll ska gärna vara interaktivt och visuellt snyggt också. Videobaserat innehåll är därför ett bra sätt att nå dem på.

Generation Z är inte heller lika lättlurade som tidigare generationer, så det gäller att ligga i framkant och skapa innehåll som är äkta och känns trovärdigt.

Enligt Citipost Mails forskning är den här generationen som mest nåbar på morgonen när de vaknar upp samt när de har slutat skolan. De är speciellt som mest aktiva på sociala medier under torsdagar och fredagar.


Millennials (1977-1995)
Den idealistiska generationen Millenials har idag mest inflytande på sociala medier och är därför en mycket stor och viktig målgrupp att nå ut till. Enligt Citipost Mails undersökning är Facebook favoritmediet och den plattformen som de spenderar mest tid. Vid arbetsrelaterade frågor söker de sig gärna till LinkedIn, för att utveckla karriären och det professionella nätverket.

Millennials kan, precis som Generation Z, vara svår-flörtade och vill gärna se innehåll som är relevant, unikt och trovärdigt. Att använda sig av influencers i sin marknadsföring kan därför vara ett gott tips. På så sätt känner Millennials att det blir äkta och relaterbart – någonting de kan förlita sig på.

Den här målgruppen har ofta väldigt starka åsikter som de gärna står upp för i sina sociala medier. De är inte rädda för att säga vad de tycker.


Generation X (1965-1976)
Generation X eller “den glömda generationen” som den också kallas är mindre omtalad än de andra generationerna men ack så viktig att lära känna. Det är nämligen en generation som just nu befinner sig i ett stadie i livet där många har en hög inkomst och kan unna sig mer lyx och komfort i vardagen. Med andra ord kan den som är född i Generation X bli en mycket köptrogen konsument.

Generation X står för 36% av alla pinners på Pinterest, vilket är rätt mycket. Här finns därför en otroligt stor potential för att nå ut med just sina produkter för att inspirera målgruppen.

Den här generationen tycker mycket om att dela vidare innehåll. Så tänk på att ha en tydlig “Call to action” i din annons så du inte missar en potentiell kund.

Undersökningen visar även att Generation X ofta använde Youtube för att lära sig nya saker, vilket återigen påvisar betydelsen för annonsörer att förstå målgruppens beteende för att vara relevant i sitt kanalval.


Baby Boomers
Den här generationen skiljer sig ganska mycket från de andra generationerna i sitt sätt att använda sociala medier. Här fungerar det till exempel att arbeta med “långsamt innehåll”.

Filmer som är lite längre och mer informativa är att rekommendera. Baby Boomers uppskattar även interaktivitet i form av quiz och tävlingar. Det är en generation som vill visa upp vad de går för och kan därför påminna lite om Millenials som har sina starka åsikter.

De är politisk motiverande och tycker om att diskutera samhällsfrågor.

Baby Boomers vill gärna samla på sig mer information utöver det som de ser och läser på sociala medier. De är därför också väldigt duktiga på att besöka webbplatser. De är även flitiga på att registrera sig för digitala nyhetsbrev.

För att sammanfatta så är denna studie givetvis en generalisering av målgrupperna och kan ge riktlinjer för annonsörer. Riktlinjer är dock inga regler och detta betyder att man aldrig kan luta sig tillbaka när det gäller sociala medier. Annonsörer måste testa sitt innehåll, testa genomslaget i olika kanaler, analysera målgruppens digitala beteende och mäta rätt sorts data för att därefter kunna ta relevanta datadrivna beslut.

Tack för oss och glöm inte att följa oss på Instagram där vi dagligen publicerar nyheter om sociala medier!

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .