SocialView besöker Facebooks HQ i Dublin!

Scrolla

Facebook passerar 2 miljarder strecket & SocialView besöker huvudkontoret i Dublin!

Länge har vi predikat för att Facebook inte är den “fluga” som så länge varit ett hett diskussionsämne i den traditionella mediavärlden. Med 2 miljarder användare och ett två dagars besök på huvudkontoret i Dublin är det tydligare än någonsin att Facebook är mer än “bara” några appar i din mobil.

Så vad gjorde SocialView i regniga Dublin? Låt oss sammanfatta våra två dagar hos The Big Brother inom sociala medier.

Dag 1
Vi mötte upp vår partner Johnny och fick en privat rundvandring på HQ i Dublin. Tillsammans med andra huvudkontor i närheten såsom Google, Amazon, Linkedin, Microsoft & Twitter är denna del av Dublin navet för många tech-nördar.

Teamet som besökte Facebook denna gång – Marcus, Pauline, Andreas och Joakim!




Vår partner Johnny tar oss igenom huvudkontoret, här i deras Showroom för olika Business Success Stories på Facebook & Instagram


Facebook har en imponerande infrastruktur med 10 datacenter som hanterar datan från 2 miljarder människor. Ett av dessa enorma datacenters hittar du faktiskt i Sverige, närmare bestämt i Luleå!


Lite show-off ska det vara såklart! 15 tv skärmar ihopsatta till en med touch-screen, för att bland annat se trending topics på Instagram, dagliga användare världen över eller antalet anslutna just nu.


“Connecting the world” tas till en ny nivå med Facebooks soldrivna plan Aquila, vars uppgift är att streama wi-fi ner till avlägsna delar av världen. Med ett vingspann bredare än en Boeing 737 och en kropp gjort av kolfiberkomposit, testas planet fortfarande för att inom en snar framtid få ännu fler människor på jorden uppkopplade till internet.

Dag 2
Dags för FB Blueprint Live! Facebooks egna live-utbildningar för annonsörer och byråer med fokus på utveckling och att bygga bättre strategier för annonsering på Facebook och Instagram. Tillsammans med byråer och annonsörer från hela Europa fick vi sätta våra kunskaper på sin spets under en fullspäckad utbildningsdag.
Hur kan företagens målsättningar översättas till målsättningar på sociala medier?
Hur kan det innehållet och annonsformatet vara avgörande för att nå dessa målsättningar?
Hur kan sociala medier vara relevant för varje steg i köpcykeln?

Vår besök hos Facebook ledde till att vi nu tar SocialView till ytterligare en ny nivå, med nya tillvägagångssätt, strukturer och processer för att alltid vara i yttersta spetsen för annonsering och tekniska lösningar på sociala medier.

Enligt Facebook själva har de bara gjort några få procent av deras totala plan. Med deras nya statement “Bring the world closer together” har de nu ett ännu större ansvar att skapa en plattform för 2 miljarder människor inklusive alla annonsörer. Grupper och sammanföring av människor på plattformen tar en ny nivå, och Facebook tar fler och fler steg mot WeChat och Tripadvisor liknande uppdateringar.

“For the last decade or so we’ve been focusing on making the world more open and connected. But I used to think that if we just give people a voice and help some people connect that that would make the world a whole lot better by itself. Look around and our society is still so divided. We have a responsibility to do more, not just to connect the world but to bring the world closer together.”
/Marc Zuckerberg Juni 22 2017

Om det är något att hålla stenkoll på så är det Facebooks utveckling, och vi ser fram emot vårt nästa besök i höst!

Följ med på vår resa mot toppen: Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .

×

Lorem ipsum dolor sit amet

Amet, consectetur adipiscing elit. Nam sagittis ornare quam id molis vestibulum aliquam pretium .