08 – 410 33 787

O’Learys Trademark.

Från videovisningar till faktiska restaurangintäkter.

O’Learys är idag en av Sveriges mest välkända sportrestauranger och finns i det flesta städer runtom i landet. Med sina 87 restauranger i sverige var 2017 året då varumärket skulle ta nästa steg på sociala medier. Vi fick i uppdrag att genomföra en omfattande teknisk uppsättning för samtliga franchisetagare samt sätta en övergripande plan för O’Learys Trademarks kommunikation på sociala medier. Vårt mål med satsningen var att påvisa ett handfast och konkret resultat av vår annonsering och därefter skala upp vårt samarbete med målet att få hela koncernen att arbeta efter en gemensam strategi riktlinje.

 

16,7%

Ökad webbplatstrafik

Jämfört med samma period föregående år 2016.

10,1%

Engagemangsgrad

På en nationell nivå under
perioden 2017.

11,8%

Beräknad frekvens för ad recall lift

Under kampanjperioden.

Spela case video.

Strategi

Arbeta mot samma mål.

Första steget för O’Learys Trademark var en omfattande teknisk och strategiskt uppsättning. I samband med detta tog vi även fram ett samlat tillvägagångssätt och riktlinjer för att få samtliga franchisetagare i Sverige att arbeta på ett enhetligt och strategiskt sätt.

Kommunikation

Stöd till franchisetagare.

Utöver teknisk uppsättning och strategi, erbjöd vi stöttning och rådgivning mot de enskilda lokala franchisetagarna. Detta öppnade upp för skräddarsydda sociala medier strategier för den enskilda lokala restaurangen och lokala partnerskap började utvecklas.

Kampanj

Burgare.

Med motivationen att påvisa möjligheterna med sociala medier och skapa ett handfast case som ger incitament till lokal annonsering, genomförde vi under vintern 2017 en kampanj för O’Learys kampanj-hamburgare. Denna kampanj omfattade en nationell nivå med målsättningen att öka varumärkesmedvetenheten kring dom nya hamburgarna med kreativt content med hög igenkänning. Kampanjen kördes mot samtliga fans från de 87 restaurangerna och mot relevanta målgrupper utifrån intresse och tidigare digitala engagemang för O’Learys som varumärke.

Rapportering och insikter

En stark grund.

Kampanjen och dess resultat, där vi matchade ihop vår annonsering med bordsbokningar, påvisades
i en slutlig rapport som skulle bli best practise för hela koncernen och dess franchisetagare. Ett bevis på rätt strategi, engagerande content och annonsering med rätt målsättningar i sociala medier.

Resultat

Fantastiskt resultat och engagemang.

För att påvisa kampanjens effekt på en nationell nivå använde vi oss av ett stickprov hos en lokal restaurang, där vi kunde se hur många av de personer som sett våra annonser som faktiskt bokat bord eller aktivitet på O’Learys. Resultatet var fantastiskt! Vi kunde se att en lokal restaurang av 87 runtom i landet hade en uppskattad ROAS på 3,3ggr ställt mot hela den nationella budgeten för satsningen. Vi såg även en engagemangsgrad på 10,1% under kampanjen på en nationell nivå, ett bevis på att rätt innehåll levererades till rätt målgrupp.

Vi vill träffa dig!