• Nyheter

    AdColony Intelligence Summit: Därför behöver mediebranschen tänka om

Publicerad 30 september, 2019

För andra året gick AdColony Intelligence Summit i Istanbul av stapeln. Tillsammans med 200+ ledare från över 25 länder samlades vi med målsättningen att föra samman mediebranschen. Fokusområdet i år var att bredda perspektiv inom digitala och mobila teknologier samt dela lärdomar kring de senaste digitala trenderna gällande vår bransch som är i ständig förändring. Här kommer en sammanfattning med höjdpunkterna från dessa dagar, trevlig läsning!

Använd teknologi för att påverka liv

Idag använder över 50% av världsbefolkningen sociala medier och många annonsörer har utmaningar i att nå dessa personer. Sociala medier baseras på känslor och mänskliga beteenden, vilket många företag glömmer bort och väljer istället att lägga fokus på hårddata.

Genom att använda teknik rätt finns möjligheten att påverka riktiga problem, idéer och liv. Många studier visar på att det finns ett större behov hos användarna i att uppleva känslomässiga budskap i den nya data-drivna världen. Ett inspirerande exempel är Vodafones uppmärksammade kampanj – “Red Light” appen.

Nästan 50% av turkiska kvinnor utsätts för våld i hemmet och den här appen gör att ett nödrop skickas ut genom att skaka telefonen. Ett fantastiskt exempel hur marknadsföring och tekniken kan ena människor och lösa riktiga problem.

Läs mer om Vodafone’s kampanj här.

Om du inte annonserar i mobilspel – tänk om! 

Mobilspel har blivit ett av de största tidsfördriven i hela världen och förväntas bli en 50-miljardindustri år 2020.

Oavsett om din målgrupp är på bussen, tåget, hänger tillsammans efter skolan, dag eller natt – så erbjuder mobilspel underhållning och avslappning och är en del av dagliga rutiner för miljontals människor varje dag. Med andra ord så har mobilspelare gått från att vara klassiska “gamers” till att vara något för alla och ⅓ av alla som spelar är kvinnor.

Vi som annonsörer vill ju nå våra målgrupper när vi har deras fulla uppmärksamhet, eller hur? Då är det ju också högst givet att mobilspel den perfekta platsen för det. Studier visar dessutom att människor använder spel för egentid och att de är mer mottagliga för ny information och budskap när de spelar.

Så hur når vi dem? Generellt så är människor illojala mot appar och vill helst inte binda upp sig, om de inte måste. Detta betyder att du inte riktar dig mot målgrupper på samma sätt utan hitta passande spel och producera innehåll som kan attraheras av alla – gå brett. Använd olika KPIer för stegen i kundtratten.

Är programmatic problematiskt?

Fler och fler annonsörer skiftar från direktköp till programmatiska annonsköp. Kompetensen inom just detta område är generellt ganska låg och företag som inte väljer att investera i förändring tillräckligt snabbt måste lära sig att ställa rätt frågor eller helt enkelt hamna efter branschen. Så varför byta till programmatic?

  1. Agilt – Faktumet att det är automatiska plattformar ger annonsören insikter som de kan agera på och optimera efter medans en kampanj pågår och gör arbetet mer effektivt.
  2. Transparent – Man får mer kontroll genom programmatiska annonsköp. Du kan spåra exakt vilka hemsidor du når, se alla kostnader och personerna du når genom annonserna.
  3. Data – Du kan se data i realtid och har möjligheten att integrera det med CRM-system som ger en skalbar effektiv modell.

Mediebranschens evolution

En av de största snackisarna under konferensen handlade om de aktuella förändringar i branschen som inte har gått obemärkt förbi. Gamla prestigefyllda uppdrag av stor omfattning och att arbeta i silos för att effektivisera varenda krona var ett av samtalsämnena. Ett annat hett område gällde samarbeten mellan interna avdelningar inom marknadsföring, dataanalys och programmerare med ett holistisk synsätt.

Förändringarna har påverkat att kommunikationsbranschen har behövt skifta från ett lokalt till mer globalt perspektiv – där många, framförallt traditionella, byråer tappar fotfästet. Stora management-konsultföretag, såsom Accenture och McKinsey, letar nya kompetensområden som de kan växa inom och annonsering har länge legat på kartan. Byråer som dessa med sin snabba framfart och holistiska synsätt inom branschen kan vara ett hot mot mediebyråerna.

Detta betyder att mediebyråerna kommer behöva utvecklas mot mer konsultativa arbetssätt och arbeta nära med både medieköp och kreativitet för att kunna leverera långsiktigt värde för kunden. Vägen till framgång kommer att vara flexibilitet och att fokusera på att skapa idéer med målgruppen i centrum.

Människans behov har inte förändrats i samma takt som medielandskapet. Arbeta därför med innehåll och kommunikation baserat på mänskliga behov och lär känna målgrupperna på djupet. Det kan låta enkelt men det är något som många företag glömmer bort. 

Har du en en-sekunds strategi?

Många annonsörer tror på ett linjärt samband mellan tid, uppmärksamhet och påverkan och att det är 7 gånger svårare att fånga mottagarens uppmärksamhet än för 20 år sedan.

MMA, mobile marketing association i EMEA, utförde en studie för att undersöka vilken tid som faktiskt krävs för att en annons ska påverka. De testade hur länge en annons måste synas på skärmen för att väcka uppmärksamhet och kognition.

Neurovetenskap och eye-tracking tester gjordes på män och kvinnor på olika plattformar och resultaten visade att det krävs mindre än en halv sekund för hjärnan att reagera på en mobilannons. Annonser på mobila enheter fick en snabbare reaktion och starkare igenkänning än på stationära. Självklart fick mer välkända företag en starkare reaktion och igenkänning men det var ingen skillnad när de tittade på hur annonser fick uppmärksamhet.

Testet visade även att videoannonser genererar en starkare emotionell reaktion tidigare än i en statisk bildannons. Studien säkerställer alltså vikten av att ha en en-sekunds strategi och lära sig vilka uttryck som fungerar för dig genom att ha ett testande synsätt på arbetet. Här följer en checklista att använda:

  • Färg och kontrast har stor betydelse. Gör medvetna val av detta.
  • Testa uppmärksamhet, framträdande och komplexitet.
  • Använd ansikten och människor (där det passar med budskapet).
  • Utnyttja primära behov där det är möjligt.
  • Använd rörligt material, även om bilden är lättkonsumerad.
  • Se till att de första scenerna och budskap räknas.
  • Anpassa för plattformens komplexitet.
  • Anpassa för varumärkets igenkänning.

Vill du lyckas med din marknadsföring B2B? Se till att din sälj- och marknadsavdelning samarbetar. 

Samarbetet mellan sälj och marknadsavdelningar kommer vara vitalt för att lyckas med prospektering och lead-genererande marknadsföring inom B2B. Att marknadsavdelningen skapar leads till säljavdelningen är en femma, men för att säkerställa kvaliteten av leads krävs kommunikation mellan avdelningarna. Säljare och annonsörer bör inte ses som konkurrenter utan som ett komplement till varandra och arbeta tillsammans mot samma mål.

En vanlig missuppfattning är idén om att marknadsaktiviteter skapar leads i en snabbare takt än klassiskt säljarbete. Faktumet är dock att kundens beteende inte ändras oavsett om du når dom genom en säljrepresentant eller en digital annons. Kundresan kommer ta lika lång tid. Köpbesluten kan inom vissa företag ta år att bearbetas och på grund av detta har förtroendet för långsiktigt arbete med annonsering minskat när det inte genererar leads på direkten.

Attribution är därför ett måste för att koppla samman alla aktiviteter. Företag inom B2B måste helt enkelt bli betydligt duktigare på att samla data och ta beslut baserade på de olika målen i mediemixen.

KPI-overload 

Förändringen som nämnts tidigare inom branschen är att vi numera kan mäta nästan allt när det kommer till annonsering. En sak som många företag gör fel är att mäta bara för sakens skull. Det är för många KPIer och det spenderas för mycket tid på hundratals mätetal vilket tillslut leder till att man glömmer bort det övergripande perspektivet. Fokusera på lönsamhet, marknadsandel, LTV och skala ner mätningen. Byråer behöver bli affärspartners med sina kunder och inte bara vara en mediapartner för att lyckas i framtiden. Det gäller att hitta balansen mellan små och stora KPIer för att hjälpa kunderna från meningslösa mätningar.

Dela denna nyhetsartikel
Fler nyhetsartiklar

Vill du veta mer? 🚀