fbpx
  • Insikter

    Allt du behöver veta för en framgångsrik strategi i sociala medier 2020.

Publicerad 4 mars, 2020

2020 är här och planeringen för året är förmodligen i full gång. Många upplever det som överväldigande och svårt att veta var man ska börja. Men ni kan vara lugna, här kommer en 6-stegs guide ni kan använda som inspiration och förhoppningsvis vägleda er mot ett lyckat 2020 i sociala medier! 

Sätt relevanta mål för er verksamhet

En vanlig fälla kopplat till digital marknadsföring i stort och sociala medier i synnerhet är den ständiga jakten på konvertering och snabba resultat. Mängder aktörer vill åt dina målgrupper och konkurrensen är stenhård. Gemensam nämnare? Samtliga vill att kanalerna genererar stark avkastning – men det är inte enkelt, precis som allt annat krävs hårt arbete och en tydlig strategi.

För att säkerställa att er investering inte bara ger kortsiktiga resultat utan även bidrar till ökad lönsamhet på lång sikt krävs det att ni identifierar och kartlägger er kundresa. Hur ser målgruppens beteende och behov ut, såväl digitalt som analogt? Vilka touch points har ni med kunden innan, under och efter ett köpbeslut? Behöver ni stärka varumärkeskännedomen för att nå nya målgrupper och potentiella köpare? Eller handlar det om att öka engagemanget och konverteringen bland befintliga kunder?

Genom att besvara dessa typer av frågor har ni till sist ert svar på var sociala medier kan ha störst påverkan och skapa som mest värde för just er. 

Djupdyk i era målgrupper

Antaganden är ett farligt spel för marknadsförare. Se till att börja inifrån genom att bygga era målgrupper på pålitlig och aktuell data. Kanske har ni varit duktiga att samla värdefull kund-data, investerat i en hel del kundundersökningar eller byggt ett högt antal följare på era kanaler. Suveränt!

Välj då om möjligt er mest värdefulla data att bygga vidare på. Är det era befintliga kunder ni vill analysera och bearbeta ytterligare? Eller behöver ni påbörja ett helt nytt prospekteringsarbete för att nå nästa generations kunder och hur kan ni isåfall kartlägga mönster samt beteenden hos befintliga köpare?

Oavsett målbild, börja med era lägst hängande frukter – alltså de som redan genererar mest intäkt eller är som mest lojala mot era tjänster. Utvidga därefter målgruppen, men börja alltid gräva där ni står. Det lönar sig och blir billigare i längden, vi lovar!  

Fastställ era viktigaste mätetal

Det bokstavligen kryllar av KPI:er i vårt digitala medielandskap. KPI overload, som vi brukar säga. CTR, ROAS, engagement och CPM för att nämna några. Vi kan numera mäta nästintill allt när det kommer till annonsering, vilket plötsligt har gjort det enklare än någonsin att mäta bara för mätandets skull. Det gäller helt enkelt att hitta en fin balans mellan små och stora KPI:er för att undvika meningslösa mätningar.

Så se upp för att glömma helikopterperspektivet! Fokusera på lönsamhet, marknadsandel, LTV och skala därefter ner mätetalen. Återigen, för att kunna sätta rättvisa mål, börja inifrån. Vad är era affärsmål och vilken roll spelar sociala medier i er kundresa?  Syftar kanalerna exempelvis till att prospektera nya målgrupper kommer mätetal som räckvidd, frekvens och engagemang vara viktiga. Ser vi däremot att det är konvertering som är viktigt ska vi självklart se till trafik, köp och antalet leads.

Ps. För en framgångsrik mätning gäller det givetvis att implementationer av era mätverktyg och spårningspixlar är korrekt uppsatta. Att ta beslut på fel data är inget vi rekommenderar. 

Gör hemläxan

För att undvika att börja från scratch är en god idé att analysera era närmaste konkurrenter och aktörer ni ser upp till, verksamheter som kanske har tagit en liknande position men i en helt annan bransch.

Hur ser deras kommunikation och kampanj-insatser ut? Hur skiljer de sig organiskt och betalt? Vad kan vi dra för slutsatser och/eller liknelser kring deras målgrupper? Sök inspiration och sätt er prägel på insikterna.

Ett bra verktyg för just detta är Facebook Ad Library, där Facebook erbjuder full transparens i annons-världen på deras plattform. Knappa in företaget du är nyfiken på och vips – där har du deras aktiva eller inaktiva annonser!

Ett annat tips är att använda Google trends som rutin för att jämföra er varumärkeskännedom med konkurrenternas. Hur olika branschtermer rimmar med ert varumärke som sök-ämne. Eller varför inte granska hur ert eget varumärke skiljer sig i kännedom, om ni nu finns på fler marknader? Supersmart!  

Ha en en-sekunds strategi

När vi nu vet vilket syfte kanalerna har och vilken roll de ska spela i vår affärsplan samt benat fram en grym research har vi betydligt godare förutsättningar för att skapa relevant innehåll.

Du har i snitt 1,7 sekunder på dig att fånga målgruppens uppmärksamhet. Så vad säger du? 

MMA, mobile marketing association i EMEA, utförde en studie för att undersöka vilken tid som faktiskt krävs för att en annons ska påverka. De testade hur länge en annons måste synas på skärmen för att väcka uppmärksamhet och kognition.

Neurovetenskap och eye-tracking tester gjordes på män och kvinnor på olika plattformar och resultaten visade att det krävs mindre än en halv sekund för hjärnan att reagera på en mobilannons. Annonser på mobila enheter fick en snabbare reaktion och starkare igenkänning än på stationära. Självklart fick mer välkända företag en starkare reaktion och igenkänning men det var ingen skillnad när de tittade på hur annonser fick uppmärksamhet.

Testet visade även att videoannonser genererar en starkare emotionell reaktion tidigare än i en statisk bildannons. Studien säkerställer alltså vikten av att ha en en-sekunds strategi och lära sig vilka uttryck som fungerar för dig genom att ha ett testande synsätt på arbetet. Här följer en checklista att använda:

  • Se till att de första scenerna och budskap räknas.
  • Färg och kontrast har stor betydelse. Gör medvetna val av detta
  • Testa uppmärksamhet, visuella effekter och komplexitet.
  • Använd ansikten och människor (där det passar med budskapet).
  • Belys mottagarens primära behov där det är möjligt.
  • Använd rörligt material, även om bilden är lättkonsumerad.
  • Anpassa annonserna för plattformens komplexitet.
  • Anpassa för varumärkets igenkänning.

Optimera kampanjarbetet

Den digitala annonseringen växer för varje år. Enligt Facebook’s årliga trendstudie för högtider, började 43% av användarna att handla inför jul i november eller tidigare år 2018 och 2020 tros bli året då digitala medieköp passerar traditionella. Det vankas som vanligt en hel del intensiva kampanjperioder och i synnerhet pikar konkurrensen under Q4 med både Black Friday, Singles Day, Cyber Monday och julhandeln runt hörnet. För att optimera ert kampanjarbete och få ut högsta tänkbara avkastning är det tre faser ni måste ha i beaktning:

1. Förberedelser 

  • Gå igenom föregående års kampanjresultat och annons-prestation
  • Säkerställ er tekniska uppsättning och spårning  
  • Bygg relevanta målgrupper, testa ert innehåll och sätt upp era produktkataloger 
  • Se till att boka kampanjerna i god tid, särskilt om ni planerar en reach & frequency-kampanj

2. Skapa momentum och maximera försäljningen 

  • Prospektera nya målgrupper baserat på tidigare data och custom audience 
  • Gå brett på fler kanaler och engagera eventuella ambassadörer för att sprida ert budskap 
  • Skala era målgrupper genom att bygga lookalike-målgrupper baserat på köp 
  • Arbeta smart med retargeting och dynamiska produktannonser mot personer som besökt er hemsida 

3. Optimera effekten av insatsen

  • I syfte att maximera effekten av er investering finns det alla möjligheter att expandera affären genom att erbjuda nya produkter eller relaterade erbjudanden och befästa lojaliteten ytterligare till de som har köpt genom att löpande exponera varumärket i en värdeskapande kontext för respektive målgrupp. 

Lycka till med allt och glöm inte att sociala medier är en föränderlig miljö. Testa, lär och utveckla är nyckelorden för att lyckas på sikt. Om du undrar något är vi bara ett samtal iväg! 🚀


Vill du hålla dig uppdaterad? Missa då inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan! 

martin.carlsson@socialview.se

Martin CarlssonRelations Manager

Hungrig på de senaste nyheterna? Prenumerera på vårt nyhetsbrev! 🚀

Fler nyheter och insikter?