fbpx
  • Insikter

    Det här är social selling och så arbetar ni med det

Publicerad 2 juni, 2020

Vad är Social Selling och varför ska man satsa på det?

Att Marknad och Sälj-avdelningar länge arbetat i silos och att detta till en följd har satt sammankopplingen mellan dessa två avdelningar högt på organisationers agendor, är allmänt känt. För sälj och marknad arbetar ju faktiskt mot samma mål, vilket är tillväxt för organisationen.

Man kan beskriva Social Selling som den optimala och efterlängtade bryggan mellan sälj och marknad för att få dem att prata med varandra, samarbeta och driva mot samma mål. Det är samlingspunkten där bägge avdelningar behöver varandra för att bli framgångsrika i sin tillväxt. 

Social Selling är fortfarande ett relativt nytt begrepp och betyder enkelt beskrivet att säljare använder sociala medier för att interagera direkt med sina prospekt. Social Selling handlar om att bygga meningsfulla, personliga relationer mellan människor och att bygga ett kontaktnät baserat på värde. Ju mer värde desto bättre resultat. 

Social Selling grundar sig i att människor vill prata med människor, inte varumärken. Ju mänskligare vi kan vara desto högre förtroende kommer vi kunna skapa i våra affärsrelationer. Detta glöms ofta bort i havet av alla push-budskap på olika sociala plattformar och i andra marknadsföringssammanhang. 

Som säljare är ditt mål att nå dina prospekt i research-fasen för att påverka köpbeslutet tidigt, och i begreppet Social Selling innebär det helt enkelt att säljaren tar personlig kontakt med sitt prospekt under den här tiden för att kunna påverka så tidigt som möjligt i köpresan. 

Social Selling är framför allt för B2B-bolag ett otroligt kraftfullt komplement till betald marknadsföring i sociala plattformar, där sälj och marknad kan arbeta på två fronter, bearbeta målgruppen från två håll och öka chanserna till resultat betydligt.

Kom igång med social selling

  • Läs på om din målgrupp, ordentligt.

    Grunden i Social Selling handlar om att vara väl påläst kring din köpare/målgrupps persona, hur den här personen tar beslut och vad som händer i deras bransch/organisation just nu. Detta skiljer ju sig inte från klassisk marknadsföring, men behovet av en grundlig research vid en sådan spetsig targeting av särskilda personer som utgör Social Selling blir ytterst påtagligt när det handlar om 1-to-1 möten. 

  • Mediabevaka för att vara påläst om det senaste inom olika branscher och om olika företag/prospekt

    Mediebevakning är ett viktigt moment för att kunna vara uppdaterad med den senaste informationen kring din målgrupp/prospekt, deras företag och bransch för att kunna möta och förstå personen samt vara så relevant som möjligt. Här finns det ett antal plattformar som är värdefulla för bevakning, exempelvis Meltwater, Cision, Notified, Twitter eller öppet på webben via Google News. Det finns också verktyg som man kan koppla direkt till sitt CRM för att få ett live nyhetsflöde och notiser kring sin prospektlista.

  • Connecta med rätt personer och var noga med vilka personer som ska vara i ditt nätverk

    Här är det viktigt att vara återhållsam och välja med noggrannhet vilka man väljer att connecta med, då man vill se till att det jag postar är högst relevant för mitt nätverk för att få så kraftfull organisk spridning som möjligt. Grundläggande kontaktnät brukar ofta vara: 

    • Leverantörer och partners
    • Befintliga kunder och deras kollegor
    • Beslutfattare inom din bransch
  • Skapa listor över företag och individer du vill bygga en relation med.

    Ett verktyg som är effektivt för detta är Linkedins egna verktyg Sales Navigator (ej helt kostnadsfritt). Här kan man bygga listor utifrån väldigt specifika parametrar som sållar ut de beslutsfattare vi vill nå inom ett visst segment. De områden som man kan segmentera på är bland annat:

    • Geografi
    • Industri
    • Företagsstorlek baserat på antal anställda
    • Senioritet (ex. Manager eller Director)
    • Funktion i bolaget (ex. IT eller Marknad)

    Här kan man även filtrera ut de personer som har postat på Linkedin de senaste 30 dagarna, för att därefter kunna gå in på dessa personer specifikt och engagera sig i deras content. 

  • Ta kontakt och kommunicera med fokus på värde

    När man väl når ut och interagerar, allt från att skicka ett meddelande till att lägga en kommentar på ett inlägg, så handlar det om att erbjuda värde för den personen du kontaktar.  Exempel på sådan värdebaserad kommunikation skulle kunna vara:

    • Inbjudningar till event där ni delar med er av er kunskap
    • White papers
    • Trendspaningar
    • Dina erfarenheter inom ett visst område
    • Ge tips och dela med dig av din kunskap
  • Engagera dig i grupper på Linkedin & Facebook inom din nisch.

    Grupper är ibland en bortglömd del av social selling, men fortfarande full med potential. Finns det ingen grupp för din nisch/bransch? Skapa en egen! Fokusera på att vara en värdefull medlem, svara på frågor, kommentera och dela med dig av kunskap och erfarenheter. 

  • Var dig själv.

    Det är du som individ folk vill prata med. Våga vara personlig. 

Möjligheterna med AI och personifiering i Social Selling

Så hur kan ni nyttja artificiell intelligens för att bli smartare och effektivare i ert arbete? Nedan delar vi med oss av ett verktyg som kan hjälpa er i er social selling!

Din personlighet har stor påverkan på hur du ser på världen och hur du fattar beslut, och att ha en initial bild av en människas personlighet kan vara kraftfullt för en säljare för att driva en anpassad säljprocess, allra helst när dialogen sker digitalt och det fysiska rummet där en stor del av personligheten utstrålar sig försvinner. 

Det finns ett antal verktyg som kan hjälpa oss att få en bild av ett visst prospekts personlighet innefattande attityder, drivkrafter och värderingar som kan vara värdefullt att ha kunskap kring innan man går in i ett säljmöte. Ett sådant verktyg är Crystal Knows, som ger dig en snabb personlighetsanalys på en utvald Linkedin-profil med upp till 80% träffsäkerhet.

I det här verktyget finns även en funktion som kallas Conversation Coach, vilket ger dig tips på hur du kan kommunicera med den här personen för att uppnå ett visst mål i exempelvis ett telefonsamtal, ett mail eller i ett möte. 

Det finns också möjlighet att jämföra personens personlighet med din egna, för att se hur likvärdiga personligheterna är. Detta går även att göra på kollegor och personer som ska arbeta tillsammans i team för att se hur personligheterna kommer att fungera och samarbeta ihop. 

Hur engagerar vi vår organisation och medarbetare i Social Selling?

Det räcker inte att endast några få eldsjälar arbetar med Social Selling, målet är att få så många som möjligt att göra det då detta kan ge otroliga resultat. 

I en rapport från Socialable visades till exempel att innehåll som delas av medarbetare får 8 gånger mer engagemang än innehåll som delas av varumärkeskanaler. 

En annan studie från Edelman Trust Barometer visar att innehåll och delningar från medarbetare inger 3 gånger mer förtroende än innehåll från bolagets egna VD. 

Dessa studier visar på betydelsen i att medarbetare själva skapar och sprider innehåll.

Har ni en stark kultur kan dina medarbetare vara dina bästa ambassadörer och bästa tillgång för att sprida ert budskap och skapa förtroende för varumärket utåt. 

Investera därför tid och pengar internt för ett ambassadörsprogram för era medarbetare. Förtydliga incitament för dem att engagera sig i detta och avsätt tid i arbetsschemat för medarbetarna att göra detta till en del av deras arbetsuppgifter.

Nedan har vi sammanfattat hur ni engagerar era medarbetare i Social Selling genom 7 enkla steg: 

  • Engagemang och kunskap från ledning och chefer

    Extremt nödvändigt för att skapa förutsättningar att det ska fungera. Finns inte detta är det svårt att engagera era medarbetare i det. 

  • Samla ett första start-team och ge dem tid

    Ett gäng eldsjälar som har ett engagemang för det här och ge dem de resurserna de behöver. Avsätt tid i schemat för dem att arbeta specifikt med social selling. 

  • Utbilda och skapa riktlinjer

    Investera i utbildningar, mallar och strategi för att skapa ett konkret arbetssätt byggt på seriositet och kunskap

  • Ge medarbetarna enkla verktyg för att skapa och distribuera innehåll

    Gör det enkelt för dem att skapa innehåll. Alla behöver inte kunna Photoshop utan det finns andra verktyg såsom Canva eller Adobe Spark. Ett annat hjälpmedel är även att sätta upp nyhetsflöden baserat på de mest fundamentala nyhetskällorna i er bransch, så att era anställda enkelt kan omsätta innehåll och artiklar till eget innehåll.  

  • Definiera framgång och ROI

    Fundera över hur ska ni mäta ert Social Selling arbete för att kunna bevisa effekt och motivera fortsatt arbete. Exempel på mätning:
    ex. Mäta klick till specifika URLer
    ex. Använda CRM system som kan spåra tillbaka till de olika kontaktpunkterna
    Ett annat sätt att mäta engagemang på Linkedin är plattformens egna mätning Social Selling Index, vilket betygsätter profilens engagemang och beteende i Linkedin. Detta kan vara ett sätt att arbeta med individuella målsättningar. 

  • Hylla och belöna medarbetare som engagerar sig

    Anordna exempelvis tävlingar eller lead boards internt där priser och utmärkelser kan ges ut för att uppmärksamma medarbetarna. Underskatta inte gamification. 

  • Skala upp genom att inkludera fler i organisationen

    Ju fler engagerade, desto mer spridning. 

Titta på vårt senaste webinar “Social selling i tider du behöver det som mest” här

Slutligen, ytterligare några tips och trix på Linkedin

När är de bästa tiderna att posta på Linkedin?
Ser man till där det är som mest användande och engagemang på Linkedin så är det:

  • Morgonen: Onsdagar och Torsdagar mellan 8-10, likaså Fredagar samma tid
  • Lunchtid: Onsdagar och Torsdagar 12-14  
  • Sämsta dag att posta: Söndagar

Hur kan jag få bättre spridning och engagemang på mitt innehåll? 

  • För det första handlar ett bra organisk spridning att ha ett kvalitativt nätverk från första början, med personer som har hög sannolikhet att engagera sig i ditt innehåll. Med andra ord personer som finner värde i den kunskap och information du delar. 
  • Få engagemang tidigt i dina poster. Ta hjälp av kollegor och vänner. Detta kan hjälpa dig få bättre spridning
  • Dela med dig av din kunskap och våga ge tips till ditt nätverk. Använd dig av “Gör så här” budskap och inlägg med “tips” i rubriken. Fokusera på analyser, reflektioner och ämnen såsom trender, framtid och ny teknologi som oftast är intressant för många. 
  • Använd native innehåll. Försök undvika att dela länkar som driver människor bort från Linkedin. Fokusera på att skapa innehåll som är anpassat för plattformen, till exempel att skriva din egna artikel, posta en bild eller video med tillhörande copy eller håll dig till endast text för att låta orden tala för sig själva. Liksom på andra sociala plattformar bör innehåll på Linkedin sträva efter att vara så intressant, iögonfallande och relevant mot målgruppen som möjligt (ditt nätverk). 
  • Var själv engagerad. Att visa intresse för andra, ge kommentarer, hylla någon eller bidra med egna tankar i andras poster är också ett sätt att visa dig själv och skapar möjlighet för att människor finner dig intressant. 
  • Våga connecta. Det är det som är hela tanken med Linkedin.

Vilka CRM bör man jobba med för att kunna synka bäst med Linkedin? 

Microsoft som äger Linkedin har också ett typ av ägandeförhållande i Salesforce, vilket gör Salesforce fördelaktigt när det gäller ihopkopplingar med Linkedin, Linkedin Sales Navigator och andra synkningar. 

Ur egen erfarenhet rekommenderar vi även Hubspot, ytterligare ett verktyg som integrerats delvis till Linkedin och Pipedrive, med en enkel men tydlig och bra mjukvara som integrerar med det mesta.

Vi hoppas att du uppskattade läsningen och att den gav dig värdefulla insikter om du och ditt team kan ta er social selling till nästa nivå. Om du undrar något så är vi bara ett samtal iväg!🥳

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

pauline.wallander@socialview.se

Pauline WallanderDigital Strateg

Fler nyheter och insikter?