• Kundcase - Kjell & Company

    Så ökade vi lönsamheten för Kjell & Company 2019 – online och offline!

Uppdraget.

År 2019 storsatsade Kjell & Company på att utveckla deras digitala upplevelse inklusive lanseringen av en helt ny onlinebutik. I samband med den digitala expansionen var SocialViews uppdrag att förlänga den unika kundupplevelsen från fysisk butik in i sociala medier och på så sätt leverera en komplett kundresa för långsiktig lönsamhet.

Med 105 fysiska butiker i Sverige och ytterligare 16 i Norge var målsättningen för 2019 ökad varumärkeskännedom för nya och befintliga kunder, engagera Kjell & Companys ca 2 miljoner medlemmar i Sverige och ta ytterligare marknadsandelar i Norge. Dessutom ville Kjell & Company flytta stora delar av försäljningen till onlinebutiken, men samtidigt säkra fysisk närvaro och försäljning i alla lokala butiker.

Samarbetet med SocialView och Kjell & Company innebar att utarbeta en pågående marknadsföringsstrategi i sociala medier för att arbeta långsiktigt mot Kjell & Companys affärs- och tillväxtmål.

Kjell & Company är en av Sveriges ledande leverantörer inom hemelektronik både via e-handel och fysisk detaljhandel. Företaget har mer än 30 års erfarenhet inom elektronik, teknikkunskap och professionell konsultation och består idag av 125 butiker i både Sverige och Norge.

Genomförande.

Strategi

För att lyckas med dessa mål formades strategin baserat på tre arbetsområden; varumärke, engagemang och försäljning. Istället för att bara arbeta i mellersta eller låga delar av marknadsföringstratten flyttade vi vårt centrum till en 360-vy och fokuserade på den övre tratten för att mejsla fram relevanta målgrupper för respektive budskap. För oss var det viktigt att vara konsekvent med Kjell & Companys koncept, att lyfta varumärkets unika kärnvärden och skapa intresseväckande kommunikation. Planen för 2019 innehöll en fullständig strategi för sociala medier såväl organiskt som betald full funnel: Awareness, consideration, conversion, maintain och löpande dynamisk annonsering. 

Koncept

Det kreativa konceptet togs fram utifrån en humoristisk men teknik-skicklig tonalitet, som framhävdes både i den betalda marknadsföringen och organiska inlägg. Kjell & Company moodboard skapades och all annonsproduktion följde följande riktlinjer för att säkra en röd tråd i mediemixen:

  • ”Tre-färg-regeln” i alla annonser
  • Framhäva produktens funktion
  • Betydelsen av användarupplevelsen
  • Känslan av “tech”
  • Modernt, rent och minimalistiskt
  • Lättkonsumerat och enkel kommunikation

Distribution

Denna strategi distribuerades på Facebook, Instagram, Facebooks Audience Network och Snapchat för alla Kjell & Companys marknader (Sverige och Norge). Strategin inkluderade en datadriven målgruppsstrategi, som kontinuerligt optimerades baserat på konsumentbeteende under hela året. Eftersom att distributionen även innebar att underhålla befintliga kunder, fanns också ett starkt fokus på retargeting med ambitionen att påminna målgruppen om att dra nytta av erbjudanden igen genom dynamiska produktannonser (DPA), vilket synkroniserades med deras unika beteende på webbplatsen.

Nyfiken på mer av vårt arbete?