fbpx
  • Performance branding

    Framtidens arbetsroll för den digitala kreatören

Publicerad 25 Augusti, 2020

På bara ett fåtal år har sättet vi kommunicerar och utformar digitalt innehåll för varumärken, produkter och tjänster förändrats drastiskt. Idag räcker det inte för en digital kreatör att forma en idé, skapa innehållet, och sedan leverera det till personen som skall hantera distributionen av sagt innehåll. Med över sex års erfarenhet av att skapa bild och film för digitala plattformar och specifikt sociala medier, förklarar jag vad som har förändrats, och vad som idag bör vara standarden när det kommer till framtidens arbetsroll för den digitala kreatören.

För att förstå den förändring som skett sedan år 2014, då Facebook först introducerade videoannonser, tänkte jag beröra ett par av de förutsättningar som inte fanns, men som idag alla i marknadsledet bör ha koll på. Varför? Jo, för att kunna fastställa och berätta vilken typ av kunskap som jag idag tycker alla kreativa personer bör besitta och forma sitt arbetssätt kring. Genom att dela med mig av min synvinkel och erfarenhet kring ämnet hoppas jag kunna skapa en relevant diskussion kring, och hur olika arbetsuppgifter och inom den kreativa sfären bör utformas. Jag vill också lyfta fram det område som ligger mig nära till hjärtat, skapandet av innehåll med hjälp av bild, film och grafik. Detta grundar sig utifrån vår företagsvision på SocialView, att utmana marknadsföringsbranschen och skapa en arbetsplats för nästa generation.

Jämfört med ett par år sedan är konkurrensen kring innehåll högre än någonsin. Idag tävlar vi alla om att fånga individuella personer och målgruppers uppmärksamhet, oavsett om det det är professionellt eller personligt. Redan 2016 rapporterade Facebook att den genomsnittliga tiden vi spenderar med innehållet i deras kanal var 1,7 sekunder för mobil och 2,5 sekunder för desktop. Exakt hur denna siffra ser ut idag är det svårare att hitta siffror kring, men en personlig och icke faktabaserad gissning är att den har gått upp något med tanke på det ökande användarantalet. Att ålderskurvan förskjutits lite, dvs. att det är färre äldre och allt fler yngre personer som använder sociala medier och att den dagliga tiden vi spenderar i sociala medier har gått upp enligt en rapport från Internetstiftelsen. Hursomhelst måste innehållet kunna fånga intresset på en väldigt kort tid.

Idag finns det även fler annonsformat och placeringar att utnyttja, något som var mer begränsat för ett par år sedan. Det innebär att dagens digitala kreatör kan omforma och skapa unikt och individuellt anpassat innehåll beroende på i vilket format och var det ska visas. Något som ställer högre krav på att mer arbetstid och kärlek spenderas under redigeringsfasen, dvs. postproduktionen. Nedan presenterar jag tre konkreta punkter för hur du kan tänka kring detta.

  • Anpassa innehållet utefter placering samt plattform, var kreativ med inbyggda app-funktioner samt delar av det digitala gränssnittet för formatet.
  • Material som ska återanvändas men inte har filmats för sociala medier i åtanke (16:9 format) kräver kreativa tankar. Visa upp två händelser samtidigt med med split screen, våga zooma in och förstora klippet för dramatisk effekt, använd ramar, färgblock och andra visuella element som komplement till innehållet och var smart med vad du kan addera för grafik i koppling till detta.
  • Lägg mer vikt på kvantitet över kvalité, även om det senare också är viktigt, eftersom det är mer sannolikt att varumärket förblir top of mind då vi idag konsumerar så mycket innehåll och spenderar väldigt lite tid med det. Jag skapar alltid en film i minst fyra olika format för att maximera antalet placeringar och platser som innehållet kan ses och visas på.

Förutom de mängder av olika plattformar som idag finns att välja emellan när man ska publicera innehåll, är det viktigt att förstå hur de används och vem det är man riktar sig åt. Som varumärke bör man idag ha en strategi för alla plattformar, eller rättare sagt, man bör ha koll på samtliga kanaler för att kunna avgöra om en plattform är relevant just nu eller inte. Det gäller därmed också för samtliga digitala kreatörer att ha koll på de olika plattformarnas specifikationer och rekommendationer för att kunna skapa innehåll som tekniskt presterar bra. Det gäller att ha koll på annonseringsfunktionalitet och olika placeringar, hur dynamiskt innehåll påverkar och kan komplettera “vanliga” annonser och det organiska innehåll som har tagits fram. Man måste vara uppdaterad och hela tiden hålla sig informerad, då landskapet förändras. Det går inte heller att förlita sig på att det som fungerade bra igår fungerar lika bra idag eller imorgon. Här kommer iterativt arbete och ab-test för innehåll in i bilden, ett område som jag förutspår kommer få ett alltmer större fokus när vi rör oss framåt. Jag pratar i detta fall om justeringar och uppdateringar i innehåll som en dator idag inte kan göra på egen hand. Som t.ex. att flytta runt scener och klipp, justera tempo och att förändra känslan som innehållet generellt sätt förmedlar.

Ett mindset som jag tycker alla bör ha med sig är att; den första och kanske mest självklara idén sällan faktiskt fungerar och presterar bäst, något jag sett bevis på flertalet gånger. Man tror på en sak, men sedan visar det sig att den andra saken är vad som föredras av målgruppen. Således är det en missad chans att inte testa sig fram. Var heller inte en slav när det kommer till att följa den grafiska profilen till punkt och pricka, ibland måste man göra saker och ting annorlund för att finna en ny och bättre effekt! Du som tagit dig ner till detta stycke samlar jag här nedan en lista vad jag vanligtvis brukar testa. Jag hoppas att du kan finna något värde i minst en av punkterna nedan som du kan packa ner i ryggsäcken, inför nästa gång du skall skapa något.

  • Testa huvudfärg mot komplementfärg
  • Testa balansen och mängd mellan två eller flera färger
  • Våga byt typsnitt!
  • Byt ut enstaka ord som kommuniceras
  • Flytta runt budskap för att skapa en annorlunda tidslinje
  • Testa perspektiv för det första klippet som visas i filmer och filma i olika vinklar
  • Skapa en version av en film som är ett par sekunder kortare än originalet
  • Testa lokalt mot engelska som språk
  • Testa två eller fler olika färgkorrigeringar

Det finns idag så otroligt många aspekter och parametrar en digital kreatör bör ha som arbetsuppgift och kunskap kring. Men det är också upp till dig, och din uppgift som kreatör att forma ditt arbetssätt och din arbetsroll utefter det jag nämnt.

totte.annerbrink@socialview.se

Totte AnnerbrinkArt Director, Creative Producer & Co-Founder

Vill du ha dom senaste nyheterna? Prenumerera på vårt nyhetsbrev! 🚀

Fler artiklar

Redo för mer nyheter och insikter?