fbpx
  • Insikter

    Så ser Facebook & Google till att hålla människor trygga med rätt information kring Covid-19.

Publicerad den 17 mars, 2020

Runt om i världen ser vi nu företag vidta olika åtgärder till följd av Covid-19. Många menar att en stor riskfaktor för pandemins kvantitet grundar sig i informationsspridningen på de sociala plattformarna. Aldrig har det varit viktigare för företagen bakom dessa plattformar att ta sitt ansvar för vad som får kommuniceras och vilken information som bör prioriteras och exponeras. Google gick i söndags ut med en artikel om hur de som företag valt att gå tillväga i frågan, snabbt följt av Facebook som under gårdagen gick ut med liknande information. Gemensamt för de båda jättarna blir hur de valt att vidta åtgärder kring spridning av felaktigt och skrämmande innehåll, genvägar och lättare åtkomst till värdeskapande information samt större donationer till WHO (World Health Organization).

Facebook

Ända sedan WHO gick ut med att coronaviruset kan stateras som en akut folkhälsosituation har Facebook ständigt uppdaterat sina funktioner och riktlinjer för användningen av plattformen samt tillfört försiktighetsåtgärder för sina anställda.

Den andra uppdateringen gick ut den 26 februari och agerade som ett komplement till den förstnämnda. Precis som i den första uppdateringen kretsar denna till att ansluta folk till korrekt information och användbara resurser. Alla som nu sökte på coronaviruset skulle bli nådda av den senaste informationen från hälsoexperts-organisationer såsom WHO. På så vis önskade man minska spridning av skrämmande och missvisande innehåll för dem som var mest mottagliga för denna spridning. De infördes även ett förbud mot annonsering av produkter som drog finansiell nytta av pandemin och som spelade på människors rädsla för den. Alla annonser som indikerade på att deras produkter/tjänster kunde bota människor från viruset eller som på andra sätt uppmanade till hysteri bannades och förbjöds med omedelbar verkan.

Den tredje uppdateringen gick ut den 6 mars som ett förtydligande av tidigare uppdateringar. Nu förbjöds även annonser som sålde munskydd till följd av de tidigare riktlinjerna kring förbud av annonsering som drar finansiell nytta av skrämmande och vilseledande innehåll. Instagram gick även ut med vilka åtgärder de vidtagit på sin plattform vilket tangerar Facebooks tidigare riktlinjer.

Den fjärde uppdateringen gick ut den 12 mars och handlade om hur Facebook nu tillhandahåller ytterligare resurser för sina användare. På deras ”Community Hub” publicerade dem ett blogginlägg med pålitlig information om hur man kan minska virusspridningen samt ge samhällsledare tillgång till rätt verktyg för att hantera situationen. De underlättade även för lokala regemente och beredskapsorganisationer att nå ut till sina communities via deras verktyg ”local alerts”.

Den 13 mars gick plattformen ut med en donationsfond för användare att själva donera valfritt belopp till hjälpinsatser för Covid-19. Av de pengar som samlats in från donationsfonden lovade Facebook även att matcha 20 miljoner dollar för samma ändamål.

Och idag, den 17 mars, informerade Facebook om att de investerar 100 miljoner dollar i ett bidragsprogram för att hjälpa 30.000 småföretagare i över 30 länder som har påverkats av coronaviruset.

De annonserade även att de inleder ett samarbete med “The International Fact-Checking Network” (IFCN) för att stötta fakta-kontrollanter världen över och deras arbete kring Covid-19. Tillsammans ska de lansera ett insamlingsprogram värde 1 miljon dollar för att stärka kapaciteten.

Facebook väljer även att stödja de lokala nyhetsorganisationerna i deras oväntade kostnader som tillkommer kring nyhetsarbetet bakom Covid-19 med ett bidrag på 1 miljon dollar i samarbete med “Lenfest Institute for Journalism” och “Local Media Association”.

 

Google

Precis som Facebook har även Google vidtagit en rad olika åtgärder för att minimalisera hysteri och oönskad spridning av vilseledande och skrämmande innehåll. Som en av jordens samlingsplatser för all världens information med universell åtkomst blir omständigheterna kring en världs-pandemi extra allvarliga att vidta åtgärder kring för en organisation av denna omfattning. Som ett resultat av detta har Google nu ingått ett partnerskap med USA’s regering för att utveckla en hemsida som utbildar kring hur man kan förebygga viruset och kring lokala resurser runt om i landet, som gick live under gårdagen. De har även hittills donerat upp till 50 miljoner dollar till olika globala Covid-19 insamlingar. För sina anställda har de nu även infört betald sjukskrivning för de som tvingas vara hemma i karantän eller yttrat symtom som stämmer överens med WHO’s direktiv för viruset.

Utöver detta fortsätter de sitt arbete med att exponera människor för lämplig och värdefull information genom deras olika funktioner Search, Maps och YouTube. De har nu även börjat ta bort farligt och missvisande innehåll på YouTube, Google Maps och Play för att minska spridningen av hysteri och falsk information. Detta innefattar även nya riktlinjer för annonsering på plattformen.

På deras startsida främjar dem nu även ”Do to five” kampanjen vilken ger handfasta tips på hur man kan minska smittspridningen av Covid-19 enligt WHO’s senaste rekommendationer. Gemensamt med detta har de även adderat mer värdefull information till deras SOS Alerts som bland annat innehåller länkar till nationella hälsovårdsmyndigheter och kartor av de drabbade områdena från WHO. Det kommer nu även gå att se om skolor eller lokala affärer är stängda via Google Maps och Search när Google förenklar för organisationer att gå in och markera dem själva som ”tillfälligt stängt” via ”Google My Business” för att undvika onödig trafik ute på gatorna. Information om flygbolags olika policys gällande flexibla avbokningar kommer nu även att via ”Google Flights” göras tillgängliga via en speciellt konstruerad hemsida för ändamålet.

När det kommer till YouTube så har de infört åtgärder i form av att rikta användare mot innehåll från lokala och relevanta folkhälsoorgan som levererar pålitlig och riktig information. De har även använt innehåll från auktoritära källor som markörer när människor söker på viruset och adderat informationspaneler som komplement till högkvalitativa källor.

Som resultat av att fler arbetsgivare världen över ber sina anställda att jobba hemifrån har även användandet av premium verktygen Googles Meet och Video conferencing app ökat, vilket Google nu frigör som gratis verktyg fram till 1 juli 2020. För lärare runt om i världen har organisationen nu även utvecklat ett distansverktyg som ska underlätta utbildningen på distans och göra det möjligt för kunskap att delas snabbt och smidigt.

Igår gick Google tillsammans med Facebook, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter och Youtube ut med ett gemensamt uttalande där de yttrar sig om sitt gemensamma samarbete för en bättre framtid.

“We are working closely together on COVID-19 response efforts. We’re helping millions of people stay connected while also jointly combating fraud and misinformation about the virus, elevating authoritative content on our platforms, and sharing critical updates in coordination with government healthcare agencies around the world. We invite other companies to join us as we work to keep our communities healthy and safe.”

Vi hoppas att du uppskattade artikeln och att den gav dig värdefull information om hur Facebook & Google arbetar för att hålla människor trygga och informerade. Om du känner oro i hur du ska tackla saker i tider som dessa är vi bara ett samtal iväg!

Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad!

jennifer.johansson@socialview.se

Jennifer JohanssonRelations Manager

Följ dessa källor för att hålla dig uppdaterad:

Facebook – Keeping People Safe and Informed About the Coronavirus

Google – COVID-19: How we’re continuing to help

Hungrig på de senaste nyheterna? Prenumerera på vårt nyhetsbrev! 🚀

Fler nyheter och insikter?