• Nyheter

    Världsledande på probiotika – nu väljer BioGaia SocialView som produktionspartner för sociala medier

Publicerad den 16 oktober, 2019

BioGaia vill bidra till bättre hälsa i världen genom att erbjuda kliniskt testade och konsumentvänliga probiotiska produkter. Nu ska kommunikationen mot konsument förbättras och BioGaia väljer SocialView som produktionspartner.

Med en affärsmodell inom B2B har BioGaias kommunikation tidigare främst haft fokus på läkare och annan vårdpersonal världen över. Kommunikation direkt mot konsument har huvudsakligen skötts av distributionspartnerna.

Nu satsar BioGaia på att komplettera sin B2B-modell med mer konsumentmarknadsföring, dels för att stärka varumärket men också för att stötta distributörerna i de drygt 100 länderna som produkterna säljs i. Maghälsa, med probiotika i stort fokus, är ett hett område bland konsumenter i hela världen och mycket av kommunikationen sker i sociala medier. Här kommer samarbetet med SocialView in, byrån ska ansvara för BioGaias första investering i innehåll anpassat enbart för sociala medier.

SocialViews uppdrag innefattar att strategiskt arbeta fram innehåll för distribution mot konsument i sociala medier. Kraven på innehållet är höga – det ska fungera globalt och vara i linje med livsmedelslagen för kosttillskott samtidigt som det ska vara i enlighet med BioGaias varumärke, forskning och produkter. Som global aktör ska innehållet både verka uppseendeväckande och engagerande för konsumenter i olika länder, men framförallt agera kunskapshöjande kring tarmflorans betydelse för hälsan genom hela livet.

”Främsta syftet med vår kommunikation i sociala medier är att stärka varumärket. Det ska därför bli väldigt spännande att få jobba med en byrå som är proffs på just detta. Tillsammans med SocialView’s kompetenta team hoppas vi kunna lyfta vår kommunikation till en ny nivå!– Eva Nelson, Corporate Communications Manager på BioGaia.

Innehållet ska ha en skandinavisk och modern tonalitet som förmedlar företagets svenska ursprung. Kommunikationen ska även genomsyras av att forskning och vetenskap ligger till grund för produkterna, för att förstärka de positiva associationerna till varumärket. Sortimentet för barn utgör dessutom 80 % av BioGaias affär, vilket innebär att emotionella kopplingar till familj och barn även kommer vara bärande i innehållet.

“Gastric health and intestinal flora with good and bad intestinal bacteria has been a popular topic of discussion in recent years, as bacteria in the intestine affect not only gastric health but also our immune system, nutritional uptake and a number of diseases. Therefore, we are extra thrilled to package a seemingly simplified communication of such a complex subject, where the focus is on the importance of knowledge and emotional connections to a healthy everyday life” – Felicia Holte, Creative Director & COO at SocialView

Dela denna nyhetsartikel
Fler nyhetsartiklar

Fler nyheter och insikter?