• Insikter

    Vi sammanfattar “2020 Topics and Trends report” från Facebook IQ.

Publicerad 14 januari, 2020

Facebook IQs “2020 Topics and Trends” är en sammanfattning baserat på det senaste årets arbete, undersökningar, insikter och trender från USA, Argentina, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Mexiko, Philippinerna, Sverige, Thailand och Storbritannien. Summeringen är grupperad i fyra regioner samt indelade i sex olika kategorier: konst och design, skönhet och mode, underhållning, mat och dryck, sinne och kropp & resa och ledighet.

Att titta på trender och insikter ur ett globalt perspektiv ger oss en bredare förståelse för hur människor fungerar, vilket också ger Facebook insikter om hur de kan förbättra sin plattform för såväl användare som företag och annonsörer. Det globala perspektivet ger också marknadsförare bättre möjligheter att analysera trender över andra marknader. Det blir på så sätt lättare att kunna förutspå eventuella och framtida trender för sin egen marknad. Baserat på årets stora granskning har Facebook kunnat koppla ihop tydliga trender över hela världen som de nu delar med sig i deras rapport “The 2020 Topics & Trends”. Vi har sammanfattat de mest spännande insikterna och trenderna nedan och hoppas att de kommer till nytta i ditt arbete framåt. Trevlig lässtund!

Asien

Straight to the Gut (Australien)

Det kanske inte kommer som en chock att Australien är en av de ledande nationerna inom hälsa. Nyligen har intresset för tarmflora tagit scenen med storm. De heta samtalsämnena som har trendat inkluderar gastrointestinal tract (matsmältning), gut flora (tarmflora) och microbiota (mikrobiota). Över 76% var kvinnor, där den dominerande åldersgruppen var mellan 35-54 år.

Domestic Treks (Indien)

Indien har sedan länge varit en populär destination för internationella turister. Numera har lokalbefolkningen också intresserat sig för att upptäcka sitt vackra land. Samtalsämnena inkluderar mountaineering (bergsbestigning), backpack och travel photography (fotografering, i kategorin resa).

Esports for the Win (Indonesien)

E-sport/online gaming är en väldig stor sport över hela världen och nu har även Indonesien fått upp ögonen för möjligheterna kring att göra sitt avtryck på världskartan. E-sport utförs via datorspel där spelaren kopplar upp sig på internet och möter andra spelare i realtid.

Skincare, but Simple (Filippinerna)

Sedan länge tillbaka har hudvård i Filippinerna varit avancerad med slitsamma produkter och komplexa ritualer. Nu har en mer ordinarie trend evolverat, där fokuset ligger på rengöring, återfuktande kräm och UV-skydd. Folk söker efter hyaluronic acid (hyaluronsyra), vilket hjälper hyn att återfukta samt bevara kollaget i hyn. Samtalsämnena inkluderar sunscreen (solkräm), hyaluronic acid (hyaluronsyra) och moisturizer (återfuktande hudkräm).

Coffee Comes Home (Thailand)

Historiskt så har kaffekonsumtionen i Thailand varit relativt låg på grund av det höga priset. Tack vare utländska kaffe-kedjor som har etablerat sig de sista åren i Thailand och unga entreprenörers erfarenhet utomlands är kaffe på kartan igen. De heta trenderna i Thailand inkluderar Caffè Americano (amerikansk kaffe), Coffee shop (kaffeaffär) and Espresso (espresso).

Europa

Screening Labels (Frankrike)

Förra årets rapport avslöjade en växande trend i USA där allt fler laddade ner QR-skan appar där du kan skanna QR-koder på varor för att få fram ingredienserna. Denna trend syns nu på den Franska marknaden där orsaken till trenden beror på människors växande läskunnighet inom kemi, och framförallt gällande hudvård. Samtalsämnen inkluderar shea, aloe vera och antioxidant (ingredienser som förbättrar hyns hälsa).

Meat, Evolved (Tyskland)

yskland är välkänt för sin kött-centriska matlagning, men under de senaste åren har det pågått en stor förändring där man har anammat en vegetarisk kost av hälso- och miljöskäl, vilket har givit Tyskland högst antal vegetarianer i världen. Samtalsämnena inkluderar veggie-burger (vegetarisk hamburgare), vegetarianism (vegetarianism) och meat (kött).

Fashioning the Future (Sverige)

Det kanske inte kommer som en överraskning att landet som är betraktat som det mest hållbara (står för mindre än 0.2% av världens utstrålning) trendar på hållbara modetrender. Samtalsämnena inkluderar atmosphere (miljö), plastic (plast) och cotton (bomull).

Fitness is Fun (Storbritannien)

Ännu en trend som fanns med i förra årets rapport har tagit fart i Storbritannien: ett nytt träningskoncept med party-tema. De heta trenderna och samtalsämnena inkluderar trail running (jogging i spår), strength training (styrketräning) och neon.

Re-Commerce (Storbritannien)

Sparsamma e-handels appar är på språng i Storbritannien! Denna distanshandel gör det lättare för människor att närsomhelst hitta använda kläder snabbare och enklare än i butik. Fortsättningsvis så kan man både köpa och sälja via dessa appar, vilket gör det möjligt för vem som helst att bli en entreprenör. Samtalsämnena inkluderar vintage clothing (årgångs-kläder), luxury goods (lyxvaror) och re-seller (återförsäljare).

Sydamerika

Astrological Institution (Argentina)

De senaste åren har stjärntecken trendat i Argentina, vilket är en trend som lägger grunden i att man vill förstå sig på olika personligheter, öka emotionell intelligens och förmågan att bearbeta känslor. Samtalsämnena inkluderar emotional intelligence (emotionell intelligens), tarot (tarotkort), mercury (mercury planet).

Tinker Time (Brasilien)

Nu när kostnaden och tillgängligheten för teknologisk konsumtion har blivit mindre i Brasilien, trendar kulturen att producera själv desto mer. Intresset inom framförallt tekniskt belagda do-it-yourself projekt, såsom, 3D tryckning, prototyper och laser cutting är hett i Brasilien.

‘80s Youth (Brasilien)

80-talet är tillbaka för att stanna i Brasilien – och framförallt bland den yngre generationen födda sent 90-tal och tidigt 2000-tal. Genom den digitala närvaron och internet har man nu hittat tillbaka till popkulturen. Samtalsämnena inkluderar 8-bit video games (Nintendo TV-spel), vintage tech (gammal elektronik) och popular culture (popkultur).

Indie Artspaces (Mexiko)

Historiskt sett har gallerister och förmyndare präglat konstscenen i Mexiko, men man ser nu ett skifte mot DIY-lokaler ämnad för modern konst, vilket är en av huvudorsakerna till att konstscenen genomgår en stor förändring. Världen har numera fått upp ögonen för Mexikos nya moderna konstscen. Samtalsämnena inkluderar contemporary art (modern konst), installation (art), och workshop.

Little Tokyo Gets Big (Mexiko)

Trots att Mexikos välkända matlagning, präglat av tacos och burritos, är något som identifierar landet, har det skett en förändring även här. Det japanska köket har de sista åren inspirerat invånare vilket nu har göt företag till att öppna upp nya verksamheter i landet. Samtalsämnena har präglats av seaweed, soybean och matcha tea.

Nordamerika

Beekeeping for the Good (Kanada)

En ny hobby i Kanadas större städer är biodling. Invånarna gör sin del för samhället eftersom nu allt fler människor har blivit medvetna om vilken stor påverkan bin har för ekosystemet. Samtalsämnena i Kanada det sista året inkluderar pollinator (pollinerare), beekeeper (biodlare) och flora.

Plant Parents (Kanada)

Ytterligare en trend i de urbaniserade områdena i Kanada är “inomhus-trädgård” eller “plant parents”, det vill säga, människor utan trädgårdar har intresserat sig för växter. För några år sedan blev det en typ av migration till större städer i Kanada då många valde att satsa stort på sina karriärer. På grund av detta har nu Kanada fått många “växt-föräldrar” eller plant parents! Samtalsämnena inkluderar succulent plant (växt med tjocka blad), houseplant (inomhus planta) och air purifier (luftrenare).

The Bath is Back (Amerika)

Skönhet och hälsa har sedan länge rotat sig från Amerika, och det sista året har man fördjupat sig inom hur man kan ta ett avkopplande bad. Influencers har inspirerat med komplexa DIY-rutiner samt recept på badbomber. Samtalsämnena inkluderar milk bath (mjölkbad), chill-out music (avkopplande musik), och sea salt (havssalt).

Flexitarianism (Amerika)

Tyskland är inte det enda land som har skiftat sin kost till en mer vegetariskt – amerikanarna har även kommit till insikt om deras påverkan på miljön och i sin tur försöker de äta mer hållbart. Samtalsämnena inkluderar methane (metan), pea protein (ärtprotein) och plant-based diet (växtbaserad kost).

From Pods to Screen (Amerika)

Den enorma podcast kulturen har tagit världen med storm, och framförallt i Amerika. Det sista året har stora podcastare utnyttjat sitt stora följe och tagit steget utanför podcast studion till TV och andra medier. Det verkar som att storytelling och en annorlunda miljö verkar gå hand i hand. De heta samtalsämnena har varit miniseries, podcast och adaption.

Dela denna nyhetsartikel
Fler nyhetsartiklar

Fler nyheter och insikter?